مقبره “حضرت انوش پسر شیث فرزند حضرت آدم”

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. جاذبه های گردشگری
  4. chevron_right
  5. مقبره “حضرت انوش پسر شیث فرزند حضرت آدم”

انوش، فرزند شیث و نوه آدم ابوالبشر و سومین پیامبر جهان بشریت است. نخستین بنیانگذار کهندژ نیشابور را انوش پسر شیث پسر آدم دانسته‌اند. آرامگاه حضرت انوش علیه‌السلام، در نزدیکی شهر قهدریجان، از توابع شهرستان فلاورجان استان اصفهان، واقع شده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مقبره سومین نسل از فرزندان حضرت آدم در کشور ایران و استان اصفهان واقع شده است.  مقبره “حضرت انوش پسر شیث فرزند حضرت آدم” در روستایی دور افتاده فهران شهرستان فلاورجان قرار دارد. این مقبره پس از بازسازی و مرمت، زایران و شیفتگان سومین پیامبر خدا را از گوشه و کنار کشور به سمت خود می‌کشاند.

با این حال مقبره حضرت انوش(ع) از نظر بسیاری از مورخان کشور پوشیده مانده و توسط مسؤولان مورد بی‌توجهی بسیاری قرار گرفته است، به نحوی که با وجود زاءران بسیار، این حرم از داشتن کمترین امکانات مانند آب محروم مانده است.

اداره اوقاف شهرستان تاکنون هزینه‌ای برای حرم حضرت انوش پرداخت نکرده است

یک عضو هیئت امنا حرم حضرت انوش پسر شیث و نوه‌ حضرت آدم گفت: حرم حضرت انوش، حرم سومین نسل انسان بر روی زمین است.

محمدعلی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: این منطقه در دو قرن گذشته به صورت یک مکان متروکه بود و زمین‌های کشاورزی تا نزدیکی قبر حضرت انوش ادامه داشته، ولی یکی از اهالی به نام اصغر یادگاری با همکاری چند نفر خیر، اقدام به مرمت و ساخت حرم می‌کند.

وی با بیان اینکه مقبره حضرت انوش حدود ۲۰۰ سال پیش در روستای فهران که مکانی مذهبی بوده، ساخته شده و هیئت‌‌های عزاداری در آن فعالیت می‌کردند، افزود: در حال حاضر حرم حضرت انوش در هفت کیلومتری شهر قهدریجان –فولادشهر واقع شده است.

مرادی با اشاره به اینکه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تاکنون هزینه‌ای برای حرم حضرت انوش پرداخت نکرده است، بیان کرد: مخارج و هزینه‌های نگهداری، مرمت و … این مکان توسط مردم خیر شهر قهدریجان فراهم می‌شود، ولی اداره اوقاف ۲۰ درصد از کمک‌های مالی خیرین را به عنوان بودجه و سهمیه خود برداشت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم کمک اداره اوقاف به حرم انوش باعث اعتراض شدید مردم شهر قهدریجان شده است اما تاکنون هیچ ارگانی به این موضوع رسیدگی نکرده است.

عضو هیئت امنا حرم حضرت انوش با اشاره به اینکه مخارج تمامی مراسم این مکان توسط خیرین و از بیت وحید خراسانی تأمین می‌شود، اضافه کرد: در این مکان مراسم‌‌های بزرگ مذهبی، مانند دعای کمیل شب‌ جمعه هر هفته برگزار می‌‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) مصادف با ۲۵ شوال بزرگترین مراسم مذهبی حرم حضرت انوش است، ادامه داد: زایران برای حضور در این مراسم از شهرستان‌ها و استان‌های اطراف به این حرم می‌آیند.

قادر به تأسیس ساختمان مناسب برای زایرین نبوده‌ایم

مرادی افزود: تاکنون به دلیل کمبود زمین، نبود بودجه و درآمد ناکافی، قادر به تأسیس ساختمان مناسب برای زایرین نبوده‌ایم، اما چندین مکان کوچک به صورت موقت در حال ساخت و ساز است که جواب‌گوی نیاز زایرین نیست.

وی نبود آب، گاز و آسفالت را از دیگر مشکلات این مکان عنوان کرد و بیان کرد: با پیگیری‌های مداوم در سه سال اخیر تنها لوله‌ اصلی گاز تا نزدیکی این مکان کشیده شده اما مسوولان اداره آب هیچ اقدامی نکردند.

عضو هیئت امنا حرم حضرت انوش با بیان اینکه حرم حضرت انوش ۲۴ ساعته برای زیارت زایرین آماده است، خاطرنشان کرد: این حرم روزهای پنج شنبه و جمعه بیشترین تعداد زائر را دارد.

پیگیری مردم برای آب رسانی به حرم تاکنون بی نتیجه مانده است

هم‌چنین یک عضو دیگر هیئت امنای حرم حضرت انوش در این خصوص گفت: این مکان در ابتدا یک مکان متروکه بوده و حتی بقعه‌ها، بارگاه و چند اتاق باقی مانده در این مکان توسط عده‌ای تخریب شده است.

محمود جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بعد از تخریب این مکان، مردم منطقه با استفاده از چاه آبی که در این منطقه بوده زمین‌های کشاورزی را آبیاری و به کشاورزی می‌پرداختند.

وی بیان کرد: در زمان‌های گذشته وسعت زمین‌های کشاورزی در این منطقه به اندازه‌ای بود که تا نزدیکی قبر حضرت انوش می‌رسید.

این عضو هیئت امنای حرم حضرت انوش افزود: ۲۰ سال پس از گسترش زمین‌های کشاورزی، یکی از اهالی محل متوجه وجود این قبر و ارزش آن ‌شد و با کمک مردم خیر شهر اقدام به ساخت این حرم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه بسیاری از مراسم‌های مذهبی در این مکان برگزار می‌شود، اما با وجود پیگیری مردم برای گازرسانی و آب‌رسانی به این حرم تاکنون به نتیجه‌ای نرسیدند.

خیرات حرم صرف فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و مدیریتی بقعه می‌شود

هم‌چنین مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: درصدی از درآمد به دست آمده از حرم حضرت انوش به حساب اداره اوقاف واریز می‌شود.

حسن فاضلی اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان متولی حرم حضرت انوش است، اما این اداره بودجه‌ زیادی ندارد، با این حال این اداره عهده دار پرداخت حقوق خادم حرم حضرت انوش است. هم چنین هزینه فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی این حرم توسط اداره اوقاف پرداخت می‌شود.

وی افزود: با تلاش‌های بسیار لوله گاز برای این محل فراهم شد، اما یکی از بزرگترین مشکلات حرم انوش نبود آب است.

فاضلی با اشاره به اینکه مسافت حرم حضرت انوش از منطقه شهری بسیار زیاد است، اضافه کرد: اداره اوقاف برای تجهیز این حرم چند نامه به ادارات مختلف از جمله فرمانداری، اداره آب و شهرداری نوشته است، اما تاکنون اقدامی از سوی این ارگان‌ها انجام نشده است.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان ادامه داد: برخی از هزینه‌های حرم حضرت انوش باید از خیرات ضریح حرم فراهم شود، اما این خیرات درآمد چندانی ندارد.

وی افزود: این حرم به صورت سالانه مراسم سالگردی به مناسبت شهادت امام صادق(ع) ترتیب می‌دهد، اما عنایت‌ها نسبت به حرم حضرت انوش بسیار کم شده است و لازم است اداره کل اوقاف استان و مسوولان مربوطه همکاری بیشتری داشته باشند.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان گفت: درآمد هر بقعه و امامزاده‌ برای انجام امور عمرانی، فرهنگی و مدیریتی هزینه می‌شود.

فاضلی اظهار کرد: ابتدا دستمزد و حق بیمه خادم این بقعه از درآمد خیرات این حرم داده می‌شود و بعد از آن، باقی مانده خیرات صرف فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و مدیریتی بقعه می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ یکی از اولین راهنمایان دین، حضرت انوش (ع) پسر شیث و پسر آدم بود. نام مادرش نزله یا حورا و لقبش ریسان بود که بعد از پدر خویش(حضرت شیث بن آدم ابوالبشر(ع) ) وصی و جانشین پدر در امر نبوت و راهنمایی و هدایت بشر شد و با ورود به کشور ایران به هدایت خلق پرداخت.

حضرت شیث(ع) پدر حضرت انوش(ع) اولین کسی بود که مردم را به یگانه پرستی دعوت کرد و بعد از وفات او پسرش حضرت انوش(ع) جانشین او شد. حضرت انوش(ع) اولین کسی بود که به کمک و راهنمایی حضرت جبرائیل(ع)، درخت خرما را کشت کرد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست