اشتغال و اقتصاد

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اشتغال و اقتصاد
  • کشاورزی در قهدریجان
    • شهر یا منطقه قهدریجان به عنوان شهر کشاورزان نمونه کشور بیشترین زمین‌های کشاورزی شهرستان را با رقم سه هزار و ۳۰۰ هکتار به خود اختصاص داده است که حدود ۹۸ درصد مردم آن شغل کشاورزی داشتند، البته بخش زیادی از زمین‌های روستاهای جوجیل و قلعه امیریه در مالکیت کشاورزان قهدریجان است.دسترسی به آب و موقعیت اقلیمی مناسب، همراه با کوشش و زحمات کشاورزان قهدریجان، زمینه کشت انواع محصولات یک ساله را در این منطقه فراهم آورده است.براساس آمار سال ۱۳۸۱ از مجموع اراضی زیرکشت نزدیک به هزار هکتار به گندم، ۱۳۰۰ هکتار به علوفه، ۱۲۰۰ هکتار به برنجکاری، ۹۰۰ هکتار به پیاز و بقیه به کشت صیفی‌جات و سبزیجات اختصاص دارد. بیشترین اراضی زیر کشت مربوط به برنج است ولی بیشترین محصول تولید شده از نظر تناژمربوط به پیاز است.بطوری که حتی می توان گفت مهمترین محصول کشاورزی شهر پیاز می باشد که هرساله اعظم آن به بازارهای اصفهان و تهران ارسال شده و حتی در سال های گذشته به خارج از کشور نیز صادر گردیده است.مقدار سطح زیر کشت محصولات، سالیانه با توجه به قیمت فروش محصولات کشاورزی تغییر می‌کند. به عنوان مثال با بالارفتن قیمت پیاز دریک سال مقدار قابل توجهی از اراضی کشاورزی در سال بعد از آن  زیر کشت پیاز خواهد رفت.

      وجود محصولات کشاورزی که باید سریعا به بازار مصرف منتقل شود  موجب بوجود آمدن بنگاه‌های تره‌بار و نیز سایر مشاغل خدماتی در شهر قهدریجان شده است.

      در مورد باغات قهدریجان هم گرچه همه خانوارهای ساکن قهدریجان دارای باغ نیستند ولی تعداد زیادی از آنها دارای باغ شخصی هستند.

      در عین حال، نحوه بهر‌ه‌برداری از باغات نیز بیشتر به صورت شخصی است تا به صورت شراکت یا اجاره‌ای و نیز محصول این باغات عموماً شامل سیب،گیلاس، آلوچه،هلو،آلبالو و زردآلو می باشد.

  • دامداری در قهدریجان
    • گرچه در نزدیکی قهدریجان مرتع وجود ندارد، با این حال محصولات کشاورزی زمینه مساعدی را برای پرورش و نگهداری دام بوجود آورده و قهدریجان را مبدل به یکی از قطب های مهم دام پروری استان نموده است. به نحوی که در قهدریجان برابر با آمار مرکز خدمات کشاورزی(مربوط به سال ۱۳۸۱) نزدیک به ۱۱ هزار راس گاو، ۴۰ هزار راس گوسفند، ۳ هزار راس بز، و ۳۰هزار قطعه طیور وجود دارد. تامین علوفه و سایر مایحتاج این تعداد دام عموماً از سطح زیرکشت علوفه و یونجه و پس مانده دیگرمحصولات برداشت شده کشاورزی است. البته تعدادی از دامداران در برخی فصول دامهای خود را برای چرا به چراگاه های اطراف مانند مراتع نزدیک فریدن می‌برند. علاوه بر این واحدهای گاوداری و مرغداری نیز در قهدریجان وجود دارند. که تعدادی از آنها بصورت صنعتی و تعدادی دیگر به صورت نیمه صنعتی مشغول به کار هستند.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست